Ugrás a tartalomhoz Ugrás a főmenühöz Ugrás a lábléchez

TOP-1.2.1-15-CS1-2016-00025 „Tömörkény-ház és műhelysor építése az ásotthalmi Kultúrtörténeti Élménymajorban”

– a  kedvezményezett neve : Várostanya Településfejlesztő és Szolgáltató Nonprofit Kft.

– a projekt címe: Tömörkény-ház és műhelysor építése az ásotthalmi Kultúrtörténeti Élménymajorban 

– a  szerződött támogatás összege: 83.000.000 Ft

– a támogatás mértéke  (% – ban): 100%

– a projekt tartalmának bemutatása: A Legendás Élménymajor egy tematikus, interaktív élménypark, amely a XIX. század második felének dél-alföldi hangulatát kelti életre, tematikáját
pedig a helyi kultúrtörténeti-néprajzi legendák adják. Az Élménymajor Ásotthalom belterületén, falu központjában, kb, egy hektáros területen
helyezkedik el. Területén négy élményház helyi vonatkozású izgalmas, mitikus, korábban már könyvekben, szépirodalmi művekben, színházi
előadásokban, filmeken feldolgozott legendákat mutat majd be (Rózsa Sándor, Pipás Pista és a boszorkányperek történetei). Az önálló attrakciók
később szervesen fognak egy kerek egészet alkotni. Jelenleg az Élménymajornak egy eleme készült el, a 2014-ben átadott Rózsa Sándor
Élményház, amely megduplázva látogatószáma 2015-ben már 1350 főt fogadott. A beruházás célja az ismertetett Élménymajor koncepció két fontos
épületének, egyrészt a Tömörkény-háznak és kiszolgáló épületének, másrészt a Műhelysor épületének létrehozása.A fejlesztéssel érintett helyszín
Ásotthalom 2/7 helyrajziszáma. Az egykor a balástyai tanyavilágban álló ház, a Tömörkény család lakóhelye eredeti technológiával az eredeti
építőanyagok felhasználásával épül fel újra, ahol a különböző élményközpontú interpretációs technikákkal felvillantásra kerülnek a hely- és
irodalomtörténeti vonatkozások, a ház visszatérő vendége Rózsa Sándor, valamint a korabeli receptek alapján a házban egykor készült ételek. A ház
mellett kialakításra kerül egy műhelysor, ahol a kizárólag helyi alapanyagokat felhasználó látványkovácsműhely, fafaragó, keramikus és korhű
viseletekben fotókat készítő fényképész kap helyet, ahol testközelből, akár a gyártás folyamatába aktívan bekapcsolódva vehet részt a látogató a
különböző iparostermékek létrehozásában. A cél a ház védettség alá vétele annak érdekében, hogy a jövőben ne fordulhasson elő ismét az
összedőlés közeli állapot. Az épülethez szorosan kapcsolódik a Műhelysor (Mesterségek Háza), amely szintén a szórakoztatva tanulás segítségével
segíti az adott tevékenység megismerését, bevonva a látogatót a tevékenységekbe. A tervezett műhelysor épületében a korra és a településre
jellemző négy műhely kap helyet (kovács, fafaragó, fazekas és fotográfus). Az épület formájával és anyaghasználatával felidézi a korra jellemző
hangulatot. A Tömörkény házban kialakításra kerülő kiállítóhely működtetéséhez elengedhetetlenül szükséges egy kiszolgáló épület, mivel az
eredeti állapotában újraépített tanya-ház nem tud befogadni minden funkciót. Így például az interaktív gasztrotörténeti kiállítás megvalósításához
(konyha), a kiegészítő látogatói infrastruktúra (mosdó, WC, pelenkázó) biztosításához, valamint a különböző rendezvények lebonyolításához is
szükség van egy kiszolgáló épületre. A megvalósítás során nagy hangsúlyt kapnak azok az attrakció- és látogatómenedzsmenthez kapcsolódó
interpretációs technikák, amelyek célja az ismeretanyagnak az emberek különböző érzékszervein keresztül történő feldolgozása, így előidézve az
élmények átélését. Az attrakció minél élményközpontúbb bemutatásához a ház története szolgáltatja magát az interpretáció egyik legfontosabb
összetevőjét, a történetet. Az élmények útján történő ismeretátadás érdekében az emberi érzékszervek többségére hatással lévő eszközök
alkalmazása a cél, ennek megfelelően a tervek szerint a látás, a hallás, a tapintás, a szaglás, az ízlelés folyamataira is történnek interakciók, pl.: •
viselhető jelmezek: a korszak jellegzetes viseleteinek felpróbálása, korhű, 1800-as évek ruhái, melyeket a látogatók magukra ölthetnek, és abban
fotózkodhatnak • Tömörkény animáció • egy-egy korabeli jelentet (pl: Tömörkény novellából), személyt ábrázoló puzzle/kockakirakó • korabeli ételek
összetevőinek felismerése ennek alapján korabeli receptek összeállítása • mesterségek szerszámainak kipróbálása • régi berendezési tárgyak, népi
eszközök használata A fejlesztés keretében integrált látogatómenedzsment rendszer kerül kialakításra a látogatók igényeinek megfelelő termék
kialakítása, a látogatók különböző szegmensei számára kínált szolgáltatás-csomag összeállítása, a látogatók számára nyújtott élmény folyamatos
tökéletesítése, illetve a látogatók ismereteinek bővítése és az attrakció kapcsolatos attitűdjeik kedvező irányba történő alakítása érdekében. A
létrejövő attrakció szolgáltatásaival (állandó és időszaki kiállítások, tárlatvezetés, igény esetén múzeumpedagógia, családbarát szolgáltatások, wi-fi)
és programjaival (fesztiválok, felolvasóestek, előadások, interaktív programok, tematikus rendezvények) legalább egy félnapos, a kialakítandó
programcsomagok révén legalább 1 napos időeltöltés kínál.

– a projekt tervezett befejezési dátuma (ha megvalósult, akkor a tényleges befejezés): 2019. 03. 31.

– projekt azonosító szám: TOP-1.2.1-15-CS1-2016-00025